"Hoe los ik mijn bedrijfsgroei problemen op?"

 "Ik los mijn groeiproblemen op. Anders stopt mijn bedrijfsgroei."

5 groeistappen / 5 G's naar verdere Groei

"Elk groeiend bedrijf loopt tegen groeiproblemen aan."

Klant en Leila analyseren de groeiproblemen waar de klant tegenaan loopt

Stap 1: Business Analyse

Je los je groeiproblemen op door eerst een Business Analyse te maken. Hierdoor krijg je inzicht tegen welke groeiproblemen jouw bedrijf aanlopen en wat de onderliggende verbindingen zijn tussen deze problemen. Meestal staat een groeiprobleem niet op zichzelf. Meestal liggen er onderliggende aanleidingen onder de groeiproblemen. Waarom de groeiproblemen zijn ontstaan? Waarom ze groeiproblemen nog niet zijn opgelost? Dit wordt allemaal zichtbaar in de Business Analyse.
Klant en Leila bespreken de opties en samenstelling binnen het Groeiprogramma

Stap 2: Groeiprogramma samenstellen

Door de Business Analyse weet je tegen welke groeiproblemen aanloopt, waardoor kun jouw passende Groeiprogramma samenstellen. Dit kan je met Leila, jouw ondernemersmaatje bespreken.


Jouw Groeiprogramma kan bestaan uit:

1.   in één keer alle groeiproblemen aanpakken

2.   alleen de groeiproblemen fixen die jij kiest

3.   vrijblijvende sparrensessies volgen


We kijken hierbij wat bij jouw persoonlijk en bij jouw bedrijf past. 

Binnen het Groeiprogramma starten we met de Groei-essentie. Dit is de basis voor alles wat we daarna ontwikkelen.

Stap 3: Groei-essentie neerzetten 

We zetten samen (1) jouw authenticiteit en essentiële waarden van jou als ondernemer en jouw bedrijf neer. Vanuit deze oorsprong kijken we ook naar (2) jouw missie en toekomstbeeld. Deze twee vertrekpunten vormt het groeifundament van alles wat we daarna ontwikkelen: heldere strategie, begrijpelijke oplossingen en uitvoerbare acties. 

In het Groeiprogramma lossen we samen één voor één jouw groeiproblemen op.

Stap 4: Groeiproblemen oplossen

Door de Business Analyse weet je tegen welke groeiproblemen aanloopt, waardoor je de groeiproblemen 1 voor 1 kan oplossen. Hierbij kijk je eerst naar de huidige situatie. Waarom is het groeiprobleem ontstaan? Hoe is het groeiprobleem opgebouwd? Welke bijkomende zaken zijn essentieel?


Daarna kijk je naar de ideale situatie die je wil bereiken. Hoe ziet deze ideale situatie eruit? Welk gevoel wil je daarbij? Wat is je stoutste dromen als je de stoute schoenen aantrekt?


Als je weet waar je bedrijf staat en je weet waar je naar toe wil, kun je vaststellen wat er moet gebeuren om de groeiproblemen moet op te lossen, waardoor je concrete stappen in je bedrijf kunt zetten.

Als laatste breng je het Actieplan in praktijk. We houden contact om bij te sturen waar nodig is.

Stap 5: Oplossingen in praktijk brengen

Essentieel is natuurlijk dat de oplossingen van de groeiproblemen in de praktijk worden gebracht. Dit doe je met een concreet actieplan. Je weet wat je einddoel is, dus kun je de acties bepalen die jij en je team moeten realiseren. Je maakt voor elk groeiprobleem iemand accountable en bepaald per periode wat er omtrent het groeiprobleem moet zijn gerealiseerd. Dit kan gedurende het proces wijzigen, omdat interne of externe situaties wijzigen. Maar je weet wat je einddoel is, dus dat is de punt op de horizon. Het kan zo zijn dat ook het punt op de horizon moet worden verschoven door veranderende situaties maar dat is niet erg. Dat hoort bij het spel van groeiende bedrijven. 

Klant en Leila bespreken alle Groeiprogramma's en de mogelijkheden.

Leila ....

Inmiddels heb ik al honderden keren dit traject van groeiproblemen analyseren, ontrafelen naar een oplossing en deze in praktijk gerealiseerd. Maar toen ik voor het eerst met groeiproblemen in aanraking kwam, wist ik echt niet waar ik meest beginnen. Ik had er ook geen tijd voor om het goed uit te zoeken hoe ik dit moest aanpakken.


Met vallen en opstaan weet ik het nu precies alle ins en outs. Dus denk je dat je het wiel opnieuw moet uitvinden. Bespaar je al die enorme tijd en moeite. Maak gebruik van de tijd en moeite die ik erin heb gestoken. Je hoeft het niet alleen te doen.

Deze klanten zijn je voorgegaan

"Een hele waardevolle en zeer betrouwbare persoonlijkheid die ik iedere ondernemer gun!"
Leila is een echt anker. In 1,5 jaar heeft zij in verschillende vormen onze organisatie ondersteund. Hoe turbulent of onduidelijk ook, Leila was er. Of het nu ging om een luisterend oor, een goede challenge op vraagstukken of het realiseren van een transformatie project. Als ondernemer wordt je door haar echt bijgestaan. Ze weet als geen ander door te vragen en feedback te geven, ook als je het op dat moment niet wil horen. Een hele waardevolle en zeer betrouwbare persoonlijkheid die ik iedere ondernemer gun!
Daniëlle Lambo
Business Unit Director Tentoo & HEE
"Zowel een sparringpartner als een geweldig organisatieadviseur. Mooie combi die je niet vaak tegenkomt!"
Leila is creatief met bedrijfskundig inzicht en dat merk je! Zij neemt je stap voor stap mee in het proces. Zowel een sparringpartner als een geweldig organisatieadviseur. Mooie combi die je niet vaak tegenkomt!
Tessa Smits

Artist

"Je kunt echt op haar rekenen."
Leila heeft onze uitdagingen scherp voor ogen en is altijd meer dan bereid geweest om extra dingen er bij te pakken als dat nodig was. Leila is altijd bereid om je te helpen. Ze is er voor je op leuke momenten maar ook als het uitdagend wordt. Ze kan zich ontzettend goed inleven in situaties en daarmee je uitdagen of bijstaan in bepaalde situaties. Je kunt echt op haar rekenen.
Sierra Pouw
Manager Operations Tentoo & HEE 

"Ik wil meer weten over alle groeiprogramma's."

Start nú Business Analyse