"In welke groeifase zit jouw bedrijf?"

Los je groeiproblemen op anders stagneert je groei.

5 Groeifases

Elk bedrijf gaat door 5 groeifases

Wist je dat elk succesvol bedrijf door 5 groeifases gaat? Dat iedere ondernemer last heeft van groeiproblemen en dat per groeifase de stress toeneemt en de omzet stagneert of zelfs daalt? Ondanks werkweken van 60 uur verlies je het overzicht en misschien zelfs de moed. Maar verlies nooit het vertrouwen! Samen professionaliseren we jouw bedrijf verder voor de volgende stap.


De 5 Groeifasen:

1.     3 - 10 medewerkers

2.     10 - 25 medewerkers

3.     25 - 50 medewerkers

4.     50 - 150 medewerkers

5.     > 150 medewerkers

Business Mate gespecialiseerd in Groeifase 1 t/m 3

Groeifase 1

3 - 10 medewerkers
Bekijk Kenmerken

Groeifase 2

10 - 25 medewerkers
Bekijk Kenmerken

Groeifase 3

25 - 50 medewerkers

Bekijk Kenmerken

De 5 Groeifases waar elke MKB-ondernemer doorheen gaat.

Spelregels van bedrijfsgroei

  • Elk groeiend bedrijf gaat door 5 groeifases
  • Elke groeifase begint uit een periode van gestage groei en stabiliteit en eindigt met een periode van organisatorische onrust en onduidelijk.
  • In elke periode van onrust en onduidelijk is het de cruciale taak van de ondernemer te zoeken naar nieuwe reeks organisatorische praktijken
  • Deze organisatorische praktijken vormt de basis voor het verder managen van het bedrijf naar de volgende groeifase.

Dit zijn wetmatigheden van bedrijfsgroei. Onderzocht door de wetenschappelijk.

Valkuilen van groeiende ondernemers 

Laat oude managementoplossingen los. 

Te vaak houden ondernemers vast aan oude managementoplossingen. Deze oplossingen werkten vroeger goed maar niet in de volgende groeifase. Stel je bent gegroeid van 10 medewerkers naar 25 medewerkers dan moet je organisatiestructuur veranderen om de grote personeelsuitbreiding op te vangen.

Los op tijd je groeiproblemen op. Hoe langer je wacht, hoe moeizamer het wordt.

Het is belangrijk dat ondernemers op tijd groeiproblemen oplossen. Is de ondernemer niet op tijd dan steken de medewerkers meer hun hakken in het zand en verlopen de veranderingen moeilijker.

Neem nú de juiste beslissingen in de periode van hectiek.

De besluiten die een bedrijf maakt in elke onrustige en veranderingsperiode bepaalt of een bedrijf al dan niet doorgaat naar de volgende groeifase.

Stel kritische vragen bij groeiproblemen. Kijk niet buiten je bedrijf maar in je bedrijf.

Hoe is de ontwikkeling van het bedrijf gegaan? Wat is de huidige situatie? Waar wil jij als ondernemer naar toe? In plaats daarvan kijken ondernemers bij groeiproblemen vaak naar externe marktfactoren dan interne factoren waar de problemen vandaan komen.

Doe nú de juiste acties voor verdere groei 

Acties in het verleden bepalen veel wat er in de toekomst met het bedrijf gebeurt. Ondernemers kijken vaak naar actuele ontwikkelingen, terwijl ze moeten kijken naar het verleden om het groeiprobleem te beoordelen. Om nú de het juiste doet zodat het bedrijf in de toekomst verder groeit.

In welke groeifase zit jouw bedrijf?

Groeifase 1:  3 -10 medewerkers

Kenmerken groeifase 1

    • Je vindt het moeilijk om een goede leider te zijn.
    • Je stopt al je tijd en energie in je bedrijf.
    • Je doet alles zelf, delegeren vind je moeilijk.
    • Kosten zijn hoog en toch geef je hoge kortingen.
    • Je ervaart een negatieve marge en lage cashflow.
    • Je weet niet wanneer je wel of niet kunt investeren.
    • Je hebt eigenlijk te weinig managementervaring.
    • Je hebt last van tunnelvisie waar je niet uit komt.
    • Je hebt nauwelijks tijd voor privézaken of leuke dingen.
    • Ondernemerschap begint je langzaam op te breken.

Resultaten na groeiprogramma:

  • Je hebt een stevige basis voor verdere groei.
  • Je maakt gerichte en bewuste keuzes.
  • Je hebt een betrouwbaar groeiteam om verder te groeien.
  • Je weet waar je naar toe groeit.
  • Je weet wat je moet doen.
  • Je hebt meer tijd voor werk en privé.
  • Je hebt meer rust en vertrouwen.
  • Je weet te delegeren. 
  • Je bent in control. 

Groeifase 2:  10 - 25 medewerkers

Kenmerken groeifase 2

    • Je worstelt met alle verschillende rollen, bijbehorende verwachtingen en aandachtsgebieden.
    • Je neemt moeilijk besluiten. Focus en consistentie ontbreken.
    • Je wilt je bedrijf schaalbaar maken zonder flexibiliteit te verliezen.
    • Je bent steeds meer manager geworden.
    • Je ervaart leveringsproblemen omdat de vraag groeit.
    • Interne meetings verlopen rommelig en alles heeft prioriteit.
    • Je hebt geen controle over stijgende kosten.
    • Communiceren met je medewerkers gaat steeds moeizamer.
    • Processen komen in de knel.
    • Het ontbreekt je medewerkers aan voldoende ownership.
    • Je hebt nauwelijks tijd voor privézaken of leuke dingen.
    • Het is tijd om taken over te dragen , maar helemaal loslaten durf je (nog) niet.

Resultaten na het groeiprogramma

  • Klaar om op te schalen naar de volgende groeifase.
  • Een stevige leiderschapsrol die bij je past.
  • Sterk en verantwoordelijk groeiteam.
  • Meer tijd voor werk en privé.
  • Meer rust en vertrouwen.

Groeifase 3:  25 - 50 medewerkers

Kenmerken groeifase 3

    • Het is tijd om het managen over te laten aan anderen. 
    • Processen, systemen en doelen moeten beter gestructureerd en geprofessionaliseerd worden.
    • Oude en nieuwe medewerkers conflicteren.
    • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit.
    • Omzetgroei neemt af en stagneert zelfs.
    • Salarissen moeten omhoog om personeel te behouden en nieuwe medewerkers aan te trekken.
    • Focus verschuift naar de interne bedrijfsvoering.
    • Je moet je richten op de bedrijfsvisie in plaats van de details.
    • De vraag is groter dan ons vermogen om te leveren.

Resultaten na groeiprogramma

  • Een sterk managementteam dat klaar is voor verdere groei.
  • Jij bent de leider en het visitekaartje van je bedrijf.
  • Meer rust en vertrouwen in jezelf, je team en je bedrijf.
  • Een duidelijk eigen en herkenbare organisatiecultuur.
  • Meer tijd voor ondernemerschap en privéaangelegenheden. 

Deze klanten zijn je voorgegaan!

"Een hele waardevolle en zeer betrouwbare persoonlijkheid die ik iedere ondernemer gun!"
Leila is een echt anker. In 1,5 jaar heeft zij in verschillende vormen onze organisatie ondersteund. Hoe turbulent of onduidelijk ook, Leila was er. Of het nu ging om een luisterend oor, een goede challenge op vraagstukken of het realiseren van een transformatie project. Als ondernemer wordt je door haar echt bijgestaan. Ze weet als geen ander door te vragen en feedback te geven, ook als je het op dat moment niet wil horen. Een hele waardevolle en zeer betrouwbare persoonlijkheid die ik iedere ondernemer gun!

Daniëlle Lambo
Business Unit Director Tentoo & HEE

"Zowel een sparringpartner als een geweldig organisatieadviseur. Mooie combi die je niet vaak tegenkomt!"
Leila is creatief met bedrijfskundig inzicht en dat merk je! Zij neemt je stap voor stap mee in het proces. Zowel een sparringpartner als een geweldig organisatieadviseur. Mooie combi die je niet vaak tegenkomt!
Tessa Smits

Artist

"Ik kan echt op haar rekenen."

Leila heeft onze uitdagingen scherp voor ogen en is altijd meer dan bereid geweest om extra dingen er bij te pakken als dat nodig was. Leila is altijd bereid om je te helpen. Ze is er voor je op leuke momenten maar ook als het uitdagend wordt. Ze kan zich ontzettend goed inleven in situaties en daarmee je uitdagen of bijstaan in bepaalde situaties. Je kunt echt op haar rekenen.
Sierra Pouw
Manager Operations Tentoo & HEE 

Heb je nog vragen...

Klik dan op de button hieronder de meest gestelde vragen heb ik al beantwoord.


Neem anders gerust contact met mij op. Dan kan ik al je vragen beantwoorden.

...of heb je toch je twijfels?

Maar wil je wel aan de slag en ervaren ? Dan kan je ook voor

50,- een Business Analyse maken.

Je ervaart hoe het is om met mij samen te werken. Daarbij krijg heb gelijk inzicht in wat er in jouw bedrijf gebeurt. En besef van de pijnpunten en de samenhang tussen de groeiproblemen.